Als je een auto koopt met verborgen gebreken,
zal je stevig balen. Wat dan? Neem je je verlies?, of onderneem je juridische acties tegen de verkoper? En hoe kansrijk is dan je zaak?
Koop van een professional
Als een auto gekocht is van een professional ( dealer, garage) zijn de juridische kansen van een koper bij verborgen gebreken in het algemeen beter dan als gekocht is van een particulier.
Dat komt omdat de gedupeerde autokoper dient te bewijzen dat het gebrek reeds bij levering van de auto aanwezig was. Dat is niet altijd gemakkelijk. In die 'bewijsnood' helpt de wet de consument die van een professional gekocht heeft. De wet gaat er namelijk van uit dat als je als consument een auto van een professional koopt, het gebrek bij levering aanwezig was als het gebrek zich binnen 6 maanden na de koop openbaart. Wel heeft de verkoper de mogelijkheid tegenbewijs te leveren tegen deze aanname. Maar de bewijslast ligt dan bij de verkoper en niet bij de koper.
Koop van een particulier
Bij de koop van een auto van een particulier is geen sprake van omkering van bewijslast. De koper dient dus te bewijzen dat het gebrek al bij levering aanwezig was. Dat bewijs kan lastig te leveren zijn, met name als de koper al enige tijd in de auto rijdt.
Dat echter ook een claim tegen een particuliere verkoper van een auto succesvol kan zijn, bewijst onderstaande zaak die diende bij het Gerechtshof te Den Bosch ( 1 oktober 2019 GHSHE:2019:3601 ).
Wat was het geval?
Het ging om de verkoop van een auto (Volvo V70) tussen twee particulieren
Na aflevering van de auto bleek dat koper elke 150 kilometer 1 liter koelvloeistof moest toevoegen om oververhitting van de motor te voorkomen
Het hof stelt onder meer het volgende:
Ook een tweede hands moet voldoen aan de in redelijkheid te stellen verwachtingen en dient geschikt te zijn voor normaal gebruik.
Van een gekochte auto mag je verwachten dat deze veilig aan het verkeer kan deelnemen.
Bij een gebruikte auto mag de koper verder verwachten dat de auto in een staat is die bij de ouderdom, het aantal gereden kilometers en de onderhoudstoestand past. Weliswaar mag je als koper van een tweedehands auto niet verwachten dat je in het geheel geen reparaties hoeft te doen, echter hoef je geen rekening te houden met ernstige en uitzonderlijke reparaties op korte termijn na aankoop ( afhankelijk van het na de koop gereden aantal kilometers, het al dan niet passen bij de kenmerken van de auto, waaronder de ouderdom, de kilometerstand en de onderhoudshistorie )
Het hof is van oordeel dat het gebrek aan het koelsysteem van (de motor van) de auto, dat leidt tot extreem overmatig gebruik van koelvloeistof waardoor om de haverklap koelvloeistof moet worden bijgevuld, ertoe leidt dat normaal gebruik van de auto niet mogelijk is. Het gebrek bergt ook het risico in zich dat wanneer het tijdens een autorit door omstandigheden niet mogelijk is om de koelvloeistoftank bij te vullen, de motor oververhit kan raken, wat gevaar voor de verkeersveiligheid zou opleveren. Het betreft geen gebrek dat door koper eenvoudig kon worden ontdekt of hersteld.
Het hof concludeert dat de aan koper afgeleverde auto niet beantwoordt aan de koopovereenkomst. Omdat het gebrek volgens het Hof ernstig is mag koper de koop ontbinden en heeft hij recht op terugbetaling van de aankoopsom.
Conclusie en modelbrief
Conclusie van het bovenstaande is dat ook de koper van een auto van een particulier juridische kansen kan hebben de koopovereenkomst te ontbinden of herstelkosten vergoed te krijgen. Wel dient de koper de verkoper eerst in gebreke te stellen. Bestel in dat verband onze modelbrief. Heeft u hulp nodig bij een geschil over gebreken aan een gekochte auto?, bel onze specialisten 020 6890 863
of mail ons.
Stel uw vraag
Gedegen juridisch advies wordt gegeven op basis van jarenlange ervaring met verborgen gebreken, hard werk, passie, en bekendheid met wetgeving en jurisprudentie. Vraag onze specialisten daarom advies en eventuele verdere rechtshulp
Bedankt voor uw bericht. We nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oeps, er is een fout opgetreden bij het versturen van uw bericht. Probeer het later nog eens.
Over ons
We bieden al meer dan 20 jaar deskundig juridisch advies en verdere rechtshulp bij verborgen gebreken. Wij helpen kopers en verkopers in heel Nederland
Contactinformatie
Adres Hoofdkantoor: Jacob Marisstraat 97, 1058 HX Amsterdam